Regulacja zaworów w silnikach ciągnikowych. Jak to zrobić poprawnie?
Po okresowej diagnostyce silników często zalecane jest regulowanie luzów w układzie rozrządu. Prawidłowa regulacja zaworów w silnikach ciągnikowych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi. Jak to zrobić samodzielnie?
Luz w zaworach należących do układu rozrządu zapewnia ich prawidłową pracę. Jednak z biegiem czasu i oddziaływaniem wysokiej temperatury luzy zmieniają szerokość. Prowadzi to do pogorszenia kultury pracy silnika i szybszego zużycia całego rozrządu. Jak powinna przebiegać prawidłowa regulacja luzów w zaworach? Jakie narzędzia są potrzebne do samodzielnego przeprowadzenia tych prac?
Dlaczego ważna jest prawidłowa regulacja zaworów w silnikach ciągnikowych?
Spalinowe silniki ciągnikowe pracują podobnie do jednostek napędowych w samochodach i jednośladach. Zawory w silnikach są odpowiedzialne za otwieranie kanałów dolotowych i wylotowych z komory spalania. Dzięki nim wpuszczana jest odpowiednia ilość mieszanki powietrza i paliwa, a następnie wypuszczane spaliny. Zawory muszą być bardzo dobrze zsynchronizowane ze sobą i innymi elementami silnika. Ponadto muszą swobodnie pracować.
Luzy w zaworach są naturalnym i pożądanym zjawiskiem. Jednak pod wpływem wysokiej temperatury w obrębie komór spalania dochodzi do rozszerzania stali. Z biegiem czasu elementy mogą nieznacznie zmienić swój kształt, a szczeliny luzów zwiększą się lub zanikną. To prowadzi do pogorszenia kultury pracy silnika i jego szybszego zużycia.
Zbyt duży luz sprawia, że silnik traci moc. Z kolei praca silnika staje się znacznie głośniejsza, a poszczególne elementy układu szybciej ulegają zużyciu. Natomiast utrata luzu może prowadzić do niedomykania się zaworów w czasie pracy, a w efekcie do utraty szczelności. To sprawia, że ciepłe powietrze będzie niszczyło podzespoły znajdujące się wokół rozrządu.
Jakie objawy świadczą o potrzebie regulacji zaworów?
Zastanawiasz się, kiedy będzie konieczna regulacja zaworów w Twoim silniku? Najczęściej o konieczności przeprowadzenia takich prac informuje diagnosta w czasie okresowej diagnostyki silników. Jednak część objawów możesz zauważyć samemu w czasie standardowej eksploatacji maszyny. Informuje o tym charakterystyczny metaliczny stukot zaworów. Jest on nieprzyjemny przy użytkowaniu maszyny i ewidentnie świadczy o konieczności przeprowadzenia prawidłowej regulacji zaworów rozrządu. Warto jednak zaznaczyć, że hałaśliwe dźwięki są objawem nieco spóźnionym. Może to już świadczyć o uszkodzeniu innych podzespołów w silniku.
Narzędzia potrzebne do regulacji
Czynności konserwacyjne polegające na regulacji luzów nie wymagają skomplikowanych narzędzi ani dodatkowych części do ciągników. Podstawą jest komplet szczelinomierzy, który pozwoli ocenić luz. Potrzebny jest też zestaw kluczy pasujących do nakrętek. Z reguły będzie konieczna wymiana uszczelki pod głowicą, dlatego musisz zaopatrzyć się w nową. Ważny jest też dostęp do książki serwisowej. To w niej znajdziesz informacje o wymiarach luzów i kolejności zaworów, co umożliwi Ci prawidłową regulację.
Jak przeprowadzić regulację zaworów w ciągniku?
Jeśli zdecydujesz się samodzielnie wyregulować luz, musisz dostać się do tak zwanej klawiatury jednostki napędowej. W przypadku silników ciągnikowych nie powinno to być trudne. Po odsłonięciu głowic zacznij od sprawdzenia luzu za pomocą szczelinomierza. Jeśli w niektórych zaworach nie będzie odbiegał od normy, regulacja nie jest konieczna. Zawór wymaga poprawek, jeśli płytka szczelinomierza o określonej grubości nie będzie chciała się wsunąć lub będzie miała wewnątrz za dużo wolnego miejsca.
Niwelowanie luzów w silnikach ciągnikowych zacznij od odkręcenia przeciwnakrętki. Później właściwą nakrętką ustaw szczelinę o prawidłowej szerokości. Będzie to polegało na poluzowaniu lub dokręceniu elementu złącznego. Po uzyskaniu odpowiedniego wymiaru możesz dokręcić nakrętkę kontrującą. W dokumentacji pojazdu znajdziesz informacje o kolejności regulacji zaworów. W silnikach o parzystej liczbie cylindrów zawsze dwa tłoki poruszają się razem, dlatego regulacja prowadzona jest parami.
Jak często należy regulować zawory?
Ustawienie zaworów to czynność, którą powinno się przeprowadzić co określony przez producenta okres. To podobnie jak z wymianą filtrów i płynów eksploatacyjnych. Głośne klepanie świadczące o niedomykaniu się zaworów może jedynie przyspieszyć decyzję o regulacji.
Najczęściej regulacja zaworów zbiega się z wymianą pasków rozrządu i powinna być przeprowadzona w tym samym terminie. Część producentów zaleca wymianę co określony przebieg, na przykład co 20 tysięcy kilometrów. W przypadku ciągników mogą być też podawane roboczogodziny lub okres pracy maszyny w miesiącach.
Prawidłowa regulacja zaworów silnika jest trudna i bardzo odpowiedzialna. Zaleca się przeprowadzenie tej czynności w autoryzowanych serwisach. Jeśli jednak masz doświadczenie i zdecydujesz się na samodzielną wymianę, skorzystaj z narzędzi dostępnych w naszym sklepie. Znajdziesz tu również części do ciągników, zawory hydrauliczne i wiele dodatkowych akcesoriów.