Najczęściej występujące usterki w ciągnikach Ursus C330 i C360
W intensywnie użytkowanych maszynach rolniczych powszechnie przytrafiają się niewielkie awarie. Ursusy są jednak maszynami o stosunkowo prostej budowie. Wystarczy niewielki zestaw naprawczy, żeby usunąć podstawowe usterki pojazdu.
Ciągnik w gospodarstwie rolnym jest najbardziej uniwersalnym pojazdem, który wykorzystuje się do wielu różnorodnych prac. W gospodarstwach o średnim areale nadal powszechnie stosuje się maszyny Ursus z silnikami C330 i C360. Dzięki wielu latom użytkowania, udało się wskazać kilka najczęściej występujących usterek w tych pojazdach. Przedstawiamy kilka z nich.
Usterki w silnikach Ursus C360 i C330
Każda awaria pojazdów rolniczych w okresie wysiewu lub żniw stanowi poważny problem. Wizyta mechanika nie tylko bywa kosztowna, ale przede wszystkim powoduje opóźnienia w prowadzonych pracach. To może doprowadzić do wydłużenia się pory zbiorów, czy zasiewu. Na szczęście wielu użytkowników traktorów Ursus jest w stanie łatwa zdiagnozować jego awarie. Także samo ich usunięcie stanowi niewielki problem dla osób mających pewne umiejętności, zmysł mechaniczny i dostęp do części do ciągników.
Wśród najczęściej występujących awarii silnika wymienia się:
- uszkodzony termostat,
- zepsuta pompa wody,
- uszkodzona uszczelka głowicy,
- zakamienienie układu chłodzenia,
- zatarcie panewek na wale korbowym.
Traktory Ursus z silnikami C360 i C330 należą do najpopularniejszych maszyn stale używanych w gospodarstwach rolnych. Wyprodukowano ich kilkaset tysięcy. Pomimo tego, że ostatnie sztuki zeszły z linii produkcyjnej w 1994 roku, wiele z nich nadal stanowi podstawę w małych i średnich gospodarstwach.
Traktory tych modeli mają bardzo prostą konstrukcję, a większość podzespołów można naprawić samodzielnie. Dysponując odpowiednim zestawem naprawczym Ursus C360 i C330 wiele z nich można zdiagnozować i usunąć samodzielnie.
Awarie skrzyni biegów Ursus
W ciągnikach Ursus silnik C360 jest uznawanych za bardzo toporny, co objawia się częstymi zgrzytami i typowymi hałasami. Przy ciężkich pracach polowych wymagana jest bardzo częsta zmiana biegów, a skrzynia jest mocno obciążona. Nic dziwnego zatem, że to właśnie problemy z tym układem należą do najczęściej występujących w pojazdach rolniczych.
Głośnych hałasów, słyszalnych w czasie zmiany biegów, nie powinieneś traktować jako normę. Wypadający bieg w czasie poruszania się w ciężkim terenie i głośne zgrzyty przy zmianie biegów nie są normą. Może to być zwiastun poważniejszych problemów z układem zmiany biegów. Na początek sprawdź zatem poziom płynu w skrzyni biegów. Może się okazać, że problemem jest rozregulowane sprzęgło, a także przyklejanie się tarczy sprzęgła do tarczy dociskowej, co wywołuje hałas.
Z biegiem czasu takie usterki w Ursusach mogą pojawiać się częściej i standardowe zabiegi przestaną przynosić widoczne rezultaty. Wówczas nie pozostaje Ci nic innego jak tylko rozebranie całej skrzyni biegów. Choć brzmi to poważnie, nie powinno sprawić większego problemu. Wymaga jednak dużo wolnego miejsce i poświęcenia tej czynności sporo czasu, ponieważ konieczne jest rozpołowienie ciągnika. Po zdjęciu obudowy i wyizolowaniu skrzyni zobaczysz mechanizm w czasie pracy. Pozwoli Ci to sprawdzić prawidłowe działanie wszystkich wodzików, zatrzasków, kół zębatych i innych elementów układu. Jeśli nie zauważysz odstępstw od normy i nie zdiagnozujesz problemu, konieczna będzie konsultacja z mechanikiem.
Uszkodzenia głowicy Ursus C360 i C330
Kolejnym powszechnym problemem w maszynach Ursus C360 i C330 jest uszkodzenie głowicy silnika. Główną przyczyną jest pojawianie się nieszczelności w tym obrębie, co doprowadza do wycieków płynów eksploatacyjnych, a także przedmuchów. Silnik traci wówczas moc, co może być bardzo uciążliwe w czasie pracy. Rozwiązaniem tego problemu powinna być wymiana uszczelki pod głowicą, która z biegiem czasu parcieje i się zużywa.
Innym niepokojącym objawem będzie głośny stukot silnika. Tu z kolei przyczyny powinieneś szukać w rozregulowanych zaworach. Dzieje się to na skutek pęknięcia sprężyny i śruby regulacyjnej. Bezpośrednią przyczyną bywa też zapieczony zawór. Często głośna praca silnika wynika ze zużytych elementów i niewłaściwego ustawienia rozrządu C360. W takim przypadku musisz zamówić oryginalne części do Ursusa i wymienić cały układ rozrządu.
Problemy z układem paliwowym w ciągnikach Ursus
Ostatnim poruszanym typem usterek Ursus są nieprawidłowości w układzie paliwowym. Zaniedbanie niektórych problemów może doprowadzić do unieruchomienia silnika i kosztownego przywracania jego sprawności. Tutaj najpowszechniejsze problemy dotyczą zapowietrzenia i dostarczania niewłaściwej mieszanki do rozrusznika C360. Przyczyną takiego stanu rzeczy bywa niesprawna pompka, która należy do często wymienianych części do Ursusa C360. Konieczne będzie także przeczyszczenie przewodów doprowadzających paliwo.
Kolejny problem dotyczy niewłaściwie pracującej pompy wtryskowej Ursus. Problem będzie widoczny w nierównomiernej pracy silnika na biegu jałowym, a także przy spadających obrotach już w czasie jazdy. Uszkodzenie tego podzespołu zauważysz w nietypowej kolorystyce spalin emitowanych przez silnik. Awaria związana z zacinającą się listwą wtryskową w pompie objawi się problemami związanymi z brakiem możliwości zatrzymania pracy silnika. W każdym z tych przypadków warto rozebrać silnik i ewentualnie zdecydować się na wymianę pompy.
Jednym z powodów niesłabnącego zainteresowania maszynami Ursus C360 i C330 jest łatwy dostęp do akcesoriów wymiennych. W naszym sklepie znajdziesz różnego rodzaju części do Ursusa C330 i C360, które pozwolą Ci przeprowadzić podstawowe naprawy. Wszystkie części są oryginalne, nowe i objęte okresem gwarancyjnym.